De werkelijke waarde van een onderscheidende positionering

Een sterke merkpositionering realiseren gaat verder dan je logo en boodschap aanpassen. Het is de samenstelling van indrukken en ideeën die klanten hebben van jouw bedrijf. Het beeld dat leeft in het hoofd van je medewerkers, je klant en andere betrokkenen. Dát beeld wil je verbeteren en versterken. Lukt je dat, dan weet je zeker dat de waarde van je bedrijf stijgt en de impact die je bedrijf realiseert toeneemt.

In feite creëer je met een sterke positionering een sneeuwbaleffect van kwalitatieve en impactvolle groei:

1. Een sterk merk motiveert en inspireert.

Een kenmerk van sterke merken is dat ze opereren vanuit een duidelijke merkovertuiging. Dit motiveert jezelf, je werknemers én uiteindelijk ook je klanten. Het maakt ze betrokken. Hoe groter de betrokkenheid, hoe groter de motivatie om zich in te zetten voor jouw bedrijf.

2. Een merk geeft sturing aan (zelfsturende) organisaties.

Door duidelijk vast te leggen waar je merk voor staat, wat het gewenste gedrag en karakter is biedt je je medewerkers een intern kompas. Een kompas dat ze kunnen gebruiken om bewust keuzes te maken. Zeker voor zelfsturende organisaties is het hebben van een dergelijk intern kompas een van de belangrijkste succesfactoren.

3. Een onderscheidende merkpositionering trekt klanten aan.

Een sterk merk met een uniek boodschap en duidelijk overtuiging trekt klanten aan die zich daarmee verwant voelen en dus beter bij je organisatie passen.

4. Het vergroot de klantwaarde

Met betrokken klanten kun je steeds meer waarde creëren en leveren. Je stapt daarmee uit de ratrace van meer voor hetzelfde want klanten zijn bereid meer te betalen voor sterke merken met een unieke en onderscheidende aanpak.

5. Meer winst

Door meer waarde te creëren en te leveren genereert jouw bedrijf meer winst en groeit de financiële waarde van je bedrijf.

6. Er ontstaat ruimte om te groeien

Door deze winst is jouw bedrijf beter in staat om te investeren en te groeien. Groeien in kwantitatieve zin, meer klanten, meer omzet en financiële winst. Maar zeker ook groeien in kwalitatieve zin. Door blijvend te investeren in je merk en de ambities die je daarmee wilt realiseren.

7. Sterke merken hebben impact

Sterke merken die door hun groei in staat zijn om steeds meer waarde te leveren aan alle betrokken, hebben een steeds grotere impact in hun markt en op de wereld om ons heen. En zit daarin niet de werkelijke winst van bedrijfsgroei?

Genoeg reden dus om van je bedrijf een sterk merk te maken. Maar dat gaat niet zomaar. Het begint bij het (her)ontdekken van wat je bedrijf uniek en onderscheidend maakt en dit vast te leggen. Het Merkkompas is daarvoor een hele handige tool je leest er meer over in dit artikel. Of download het gratis ebook:

VERSTERK JE MERKPOSITIONERING
Download handboek merkpositionering: Zet koers naar
waardevolle nieuwe klanten

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

2 reacties op “De werkelijke waarde van een onderscheidende positionering”

  1. Jan Griffioen schreef:

    Hallo jongelui:
    Wat een heerlijk enthousiasme. Als dat niet aanstekelijk werkt….
    Je wordt er door geraakt en mij lijkt dat dit het werken met klanten alleen maar leuker wordt, als je dit zo overtuigend kunt overbrengen en wellicht meer vaste relaties mag opleveren.
    Laat nog velen dit voorbeeld van die interieurbouwer volgen!!!
    Groet Jan

  2. Felix schreef:

    Een zeer inzichtelijk artikel dat de waarde van een unieke merkpositionering duidelijk onderstreept! De uiteenzetting van het ‘sneeuwbaleffect’ van kwalitatieve groei was bijzonder verhelderend. Ik ben ervan overtuigd dat veel bedrijven enorm zouden profiteren van deze manier van denken over hun merk en de impact ervan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor