Waarom investeren in online marketing nodig is

Sales of (online)marketing? Waar investeer jij momenteel in? Het blijkt dat het merendeel van de mkb ondernemingen investeert in sales en bespaart op marketing als er gekozen moet worden tussen beide. Maar is dat nog wel terecht als je beseft dat je doelgroep (en jij dus ook) steeds vaker en meer online zoekt, kijkt, vergelijkt en koopt. Je snapt het al, dit is een blogpost waarin we preken voor eigen parochie. Of liever gezegd, je inspireren om nog eens naar je marketingbudget te kijken.

Investeren in online marketing

Hoe vaak denk je dat een autodealer 10 jaar geleden bezocht werd voordat men een auto kocht? En hoe vaak wordt er nu, anno 2016, nog een autodealer bezocht voor de aankoop van een nieuwe auto? Het gemiddeld aantal bezoeken is in 10 jaar gedaald van gemiddeld 4 keer naar iets meer dan 1. Waarom? Omdat klanten eerst zelf online alles bekijken en vergelijken en alleen nog maar naar de showroom gaan om de auto te ‘voelen’. Het is dus niet voor niets dat de automerken de marketingbudgetten hebben opgeschroefd, volop inzetten op online marketing om zo een perfecte online experience neer te zetten. Zodat de klant de mogelijkheden heeft beter en makkelijker een auto te kiezen, te vergelijken en zelfs te kopen. Immers is dat wat de klant wilt.

Vergroten online vindbaarheid

Uit bovenstaande voorbeeld blijkt wel dat je klant een groot deel van zijn aankoopreis online doorbrengt. Ze gaan zelf op zoek naar de oplossing voor hun probleem of behoefte waardoor ze steeds minder open staan voor koude acquisitie of agressieve reclame uitingen. Ze zoeken zelf naar de oplossing waar, wanneer en hoe ze dat zelf willen. Dus wanneer je doelgroep op zoek gaat, meestal via Google, is het natuurlijk wel de bedoeling dat jij gevonden wordt. Wordt je op dat moment niet gevonden maar je concurrentie wel, dan gaat je beurt voorbij. Het vergroten van je online vindbaarheid kost energie, tijd en dus geld maar zal zichzelf zeker uitbetalen.

Langere looptijd b2b-aankooptraject

Daar waar consumenten aankopen nog wel eens impulsief gedaan worden zien we bij (vooral complexe) b2b-aankooptrajecten dat de looptijd lang duurt. Het blijkt zelfs dat de gemiddelde duur van een b2b-salescyclus tussen 2012 en 2014 met 24 procent is gestegen, naar gemiddeld meer dan acht maanden. Dat betekent dus dat een korte actie of een aantal sales gesprekken niet meer voldoende zijn om je doelgroep te converteren. Je zult langdurig op relevante momenten zichtbaar moeten zijn. En het vereist een sterke samenwerking tussen marketing en sales. Waarbij marketing zorgt voor kwalitatieve leads en sales zorgt voor het converteren van deze leads.

5D3A4C65-2ADF-43D7-9F1A-9DE83C3D4D60

bron: sirius decisions

Continu relevante content

Zoals gezegd zijn een paar acties niet meer voldoende om gevonden te worden en bij je doelgroep in beeld te blijven.  Na 3 blogpost en een paar tweets wordt je online vindbaarheid echt niet vergroot. Continu nieuwe en relevante content plaatsen op je website en social media kanalen is een van de manieren om te stijgen in de ranking bij Google. Het is een kwestie van de lange adem en noeste arbeid.

Maar goed, daar heb je een afdeling marketing voor ? .

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor