Verbeter jouw web autoriteit met linkbuilding

Één van de eerste dingen die mensen aan mij vragen als ik vertel dat ik marketeer ben is vaak: Hoe zorg ik ervoor dat er meer verkeer naar mijn website komt via Google? Ik begrijp de frustratie. Je hebt een mooie website laten maken maar niemand kan hem vinden.

Je vindbaarheid op Google wordt grofweg bepaald door twee factoren. On-page SEO en je web autoriteit. Deze blog gaat alleen over je web autoriteit. Lees hier meer over on-page SEO.

Waardevolle links

Het verbeteren van de web autoriteit van een pagina is een lange termijn proces om organische verkeer te verbeteren. De autoriteit van een site wordt bepaald door de links die naar een pagina gaan. Hierbij geldt: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Om de autoriteit van jouw site te verbeteren heb je waardevolle links nodig. Een link van een website met hoge autoriteit verhoogd de autoriteit meer dan een link met lage web autoriteit.

Hoe het algoritme werkt

Het algoritme dat Google gebruikt om de waarde van links en web autoriteit te bereken heet Pagerank. Pagerank is volgens Google zelf één van de belangrijkste factoren waarmee Google berekend hoeveel autoriteit jouw pagina heeft. 

Het algoritme berekent de waarde van een link door de web autoriteit van de pagina die linkt te delen door het aantal links op de pagina. Daarnaast bepalen alle links naar een site samen de autoriteit van een site.

In het model hieronder geeft de grote van de bollen aan hoe hoog de web autoriteit is. Het model geeft weer hoe de web autoriteit de som is van de webautoriteit van sites die er naar linken gedeeld door het aantal sites waarnaar ze linken.

Wikipedia

In realiteit zijn er een stuk meer ingewikkelde factoren die de waarde van links beïnvloeden. We kijken in de rest van deze blog naar een paar van deze factoren

Relevante links

Links van website met een hoge autoriteit hebben niet direct een positief effect op je ranking. Google algoritmes kijken steeds vaker naar de relevantie die de site die naar je linkt heeft met jou site. Simpel gezegd: Heb je een website voor een honden uitlaat service dan heb je veel meer aan een link van een website over hondentraining, dan aan een link van een site over veganistische recepten. Ook al is de autoriteit van de tweede hoger dan de autoriteit van de eerste zal de waarde van de eerste link hoger zijn.

Positie van de link

Waar de link staat op een pagina is een andere factor die bepaald hoe waardevol een link is. Links weg gestopt in de footer worden vrijwel genegeerd door Google. Waar een link in de intro of in de body van een blog zwaarder worden gerekend.

Welke tekst de hyperlink bevat is ook belangrijk. Hyperlinks zoals link of Klink hier zijn een stuk zwakker dan links die jouw keywords bevatten. Zoals uitlaat service voor de eerdere genoemde honden uitlaat service. Daarnaast kijkt Google ook naar de context van de pagina waar de link staat, matched die content met de content op jouw website dan is de link waardevoller.

Linkbuilding

Het proces om meer waardevolle links naar je site te krijgen heet: linkbuilding. De eerste stap in een linkbuilding strategie is meten hoeveel websites naar jouw domein linken en wat voor type websites dat zijn. Dit doe je met linkbuilding tools.

Linkbuilding tools geven je verschillende metrics. Zoals het aantal links naar je website domein en naar je pagina.De Google autoriteit, Alexa ranking, en Bing ranking.

De tools kijken allemaal naar net iets andere factoren en maken een schatting. Hierdoor kan het zo zijn dat de metrics at verschillen per tool.
De metrics zijn een goede meetlat van het succes van een linkbuilding campagne. Maak een aantekening of screenshot van de verschillende metrics. De metrics zullen niet heel snel veranderen, dus ik raad aan om de metrics eens per maand te bekijken en te vergelijken.

Relevante content

De beste manier om waardevolle links naar je site te krijgen is het creëren van waardevolle content.
Als jou content uniek en waardevol is zal het aantal links naar je site blijven groeien. En zolang je content relevant is aan de rest van je website zal je web autoriteit meegroeien. 


Het nadeel is alleen dat als je web autoriteit laag is je content onvindbaar is en niemand weet dat de content waardevol is, waardoor je geen links krijgt. Wat je kan doen om je eerste links te krijgen lees je hieronder.


Vragen

Je hebt al gekeken naar welke sites naar je linken. Nu is het tijd om te kijken welke sites nog niet naar je linken. Begin met het maken van een lijst met relevante sites die jouw website of product benoemen. Vraag deze sites of ze een link toe kunnen voegen op de plek waar ze je benoemen. Let op, doe dit geleidelijk zodat het er voor Google natuurlijk uit ziet.

Daarna kan je afhankelijk van het type site je hebt een plan opstellen om meer links toe te voegen.
Zo kan je bijvoorbeeld een testimonial schrijven voor een product waarmee je goede ervaringen hebt, zolang het relevant is voor je site. De kans is groot dat ze de testimonial op hun site zetten en een link toevoegen naar jou site.

Een andere manier is om gastblogs te schrijven. Gast bloggen kan een effectieve manier van Linkbuilding zijn zolang linkbuilding niet het primaire doel is van de blog. Maar let op er zijn regels.

Regels van linkbuilding

Google straft alles wat niet volgens hun regels is zwaar af. Zo’n straf is een significante verlaging van je Google autoriteit die je bijna nooit te boven komt. Dus een trucje om snel meer organische verkeer te krijgen, kan de lange termijn SEO van je website zwaar aantasten.

Over linkbuilding via gastblogs zegt Google:

“Distributing content on a large scale when the main intention is to build links back to your own site is strictly prohibited under Google’s guidelines on link schemes.”


  • Niet blogt op een site specifiek bedoeld voor gastblogs en je er voor zorgt alleen gast blogs te doen op relevante sites.
  • Niet betaalt om je blog op een site te mogen zetten
  • De algemene regel met Google is: Zolang je de gebruikservaring van internet gebruikers verbetert ben je goed bezig. Als je trucjes gebruikt om je ranking te verbeteren, word je uiteindelijk afgestraft.


Tijd om zelf te beginnen!

Linkbuilding past perfect bij een goede Inbound marketing strategie. En beter nog, als je eenmaal het eerste verkeer naar je content krijgt, gaat het daarna bijna vanzelf. Wil je weten of jouw linkbuilding tactiek gaat werken, of juist straffen via Google oplevert. Stuur mij gerust een berichtje dan kijk ik met je mee.

Door Leanne Sasker
Mijn rol bij De Afdeling marketing is automation en HubSpot specialist. Hoe automatiseer je zo veel mogelijk, zoals bijvoorbeeld: leadnurturing, interne taken/mails en opvolging naar Sales. Daarnaast verzorg ik de HubSpot trainingen/workshops (CRM, Marketing en Sales). Verder ben ik enthousiast en toegankelijk in de omgang. Vertrouwen, ruimte voor creativiteit en samen de klus klaren, maakt werken voor mij een feestje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor