Uit onderzoek blijkt: dit soort blogposts scoren het best 

Natuurlijk weet je dat een goede contentstrategie een must is voor je website. Er komen namelijk pas bezoekers naar je site, als je echt iets interessants te melden hebt. Een goede manier om dit te bereiken is door te bloggen.

Want door te bloggen: 

  • Voorzie je je website regelmatig van nieuwe content 
  • Kun je je expertise over bepaalde onderwerpen delen 
  • Kunnen anderen makkelijker naar jouw content linken 

Trek dat toetsenbord er dus maar bij, want bloggen is een slimme manier om je bedrijf of organisatie in een positief daglicht te zetten. Alleen… wat voor soort blogposts scoren nu eigenlijk het best? 

3 interessante weetjes over blogs 

Een onderzoek van SEMrush heeft geprobeerd om antwoord te geven op deze vraag. In dit onderzoek werden meer dan 700.000 blogposts onder de loep gelegd en beoordeeld op een aantal kenmerken. Zo werd er onder andere gekeken naar de lengte van het artikel en de lengte van de titel. En de uitkomst? Die is misschien anders dan je zou verwachten… 

Uit het onderzoek van SEMrush blijkt onder andere dat: 

  • Lange artikelen (longreads) met meer dan 3000 woorden 3 keer meer verkeer krijgen, 4 keer zo vaak gedeeld worden en 3,5 keer meer backlinks krijgen dan artikelen met een gemiddelde lengte van 900 tot 1200 woorden 
  • Artikelen met lange titels van meer dan 14 woorden 2 keer meer verkeer krijgen, 2 keer zo vaak gedeeld worden en 5 keer meer backlinks krijgen dan artikelen met kortere titels van 7 á 10 woorden 
  • ‘Listicles’ (de bekende lijstjes-artikelen) krijgen 2 keer meer verkeer en 2 keer meer social shares. Ook artikelen met stappenplannen scoren goed 

Wekt een lang artikel vertrouwen? 

Volgens Google is het aantal woorden van een blogpost geen rankingcriterium, maar toch blijkt uit het onderzoek dat echt lange artikelen het beste scoren. Op zich is dit niet zo verwonderlijk: met veel woorden, heb je een grotere kans dat er meer trefwoorden worden geïndexeerd. Dit heeft natuurlijk een positief effect op de ranking van het artikel. 

Een andere reden waarom lange blogs beter presteren, is dat je met meer inhoud vanzelf meer betrokkenheid genereert. Om meer dan 3000 woorden neer te tikken, moet je bovendien wel verstand van zaken hebben. Dit soort artikelen zal waarschijnlijk dus sneller als betrouwbaar en informatief worden aangemerkt – goede redenen waarom meer mensen dit willen lezen en delen. 

Betekent dit dat jij er alles aan moet doen om koste wat het kost lange artikelen op papier te zetten? Nee, want je moet uiteraard wel de kwaliteit van het artikel in de gaten blijven houden. Als jij in 1000 woorden precies duidelijk kunt maken wat je wilt vertellen, kun je het veel beter daarbij houden in plaats van dat je tekst erbij gaat verzinnen om het artikel langer te maken. 

Langere koppen = meer lezers 

Wie zelf wel eens blogt, weet dat het verzinnen van een goede, pakkende titel misschien wel het lastigste is aan het bloggen. Je titel moet je lezers prikkelen om verder te lezen én je wilt dat je titel goed opgepikt wordt door zoekmachines. En dat met maar een beperkt aantal woorden beschikbaar. 

Of misschien toch niet zo beperkt als we tot nu toe dachten. Volgens het onderzoek van SEMrush blijken juist de artikelen met lange koppen meer lezers te trekken en vaker gedeeld te worden. Ook wordt er vaker gelinkt naar dit soort artikelen. SEMrush geeft als mogelijke verklaring dat een langere titel de lezer mogelijk meer inzicht geeft in de inhoud. 

Is het de volgende keer weer een worsteling om met een goede blogtitel te komen? Weet dan dat deze gerust meer dan 14 woorden lang mag zijn. Dat geeft ons contentmarketeers tenminste weer een beetje ruimte… 

Lijstjes scoren (en dat wisten we eigenlijk al wel) 

Dit soort artikelen ken je vast wel: ‘de 10 beste…’ of ‘5 manieren om…’. Het zijn de zogenaamde listicles – artikelen met lijstjes. En het is eigenlijk geen verrassing dat uit het onderzoek blijkt dat juist dit soort blogs goed scoren. Mensen lijken een soort aangeboren voorliefde voor lijstjes en stappenplannen te hebben. Ga maar eens na bij jezelf: jij klikt toch ook best vaak op dit soort artikelen, gewoon omdat je bijvoorbeeld benieuwd bent naar Inbound marketing in 7 stappen?   

Professionele contentmanagement 

Hoewel het onderzoek van SEMrush een paar verrassende uitkomsten heeft, betekent dit niet dat je hier meteen je contentstrategie op moet aanpassen. Het is goed mogelijk dat lange artikelen jouw doelgroep juist minder aanspreken dan korte content of blogs van een gemiddelde lengte.  

Wat je wel kunt doen, is experimenteren. Plaats eens een echt lang artikel op je website of gooi er een keer een lijstje tegenaan. Het is altijd interessant om te zien wat dit met de traffic op je website doet. En kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij je contentmarketing? Dan helpt De Afdeling Marketing je natuurlijk graag! Neem contact met ons op en we stellen ons graag aan je voor. 

Door Leanne Sasker
Mijn rol bij De Afdeling marketing is automation en HubSpot specialist. Hoe automatiseer je zo veel mogelijk, zoals bijvoorbeeld: leadnurturing, interne taken/mails en opvolging naar Sales. Daarnaast verzorg ik de HubSpot trainingen/workshops (CRM, Marketing en Sales). Verder ben ik enthousiast en toegankelijk in de omgang. Vertrouwen, ruimte voor creativiteit en samen de klus klaren, maakt werken voor mij een feestje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor