Inbound marketing in 7 stappen

Inbound marketing kan ook jouw bedrijf helpen groeien. Of je nu vandaag voor het eerst over Inbound marketing hebt gehoord of al bezig bent met het ontwikkelen van je eigen Inbound marketingstrategie. Deze 7 stappen helpen jou bij het begrijpen van Inbound marketing.

Stap 1: Bepaal je Positionering

Positioneren is het uitschrijven van waar je staat in de markt in vergelijking met concurrenten. Om dit te bepalen kijk je naar de overeenkomsten die je hebt met concurrenten, en de unieke eigenschappen die jouw merk te bieden heeft.

Een duidelijke positionering is belangrijk voor jouw bedrijf op zich te onderscheiden op en je concurrentiepositie te verbeteren. Positioneren is een essentieel deel voor jouw Inbound marketing als je niet weet hoe je gepositioneerd staat is het ook niet mogelijk om uit te zoeken wie je doelgroep is, en hoe je ze het best bereikt.

Voor meer informatie over positionering download ons handboek merk positionering.

Stap 2: Ontwerp je Buyer personas

Je doelgroep zijn alle mensen die je probeert de bereiken met je marketing berichten. Je hebt waarschijnlijk redelijk een idee waar gebaseerd op je positionering. Om de juiste berichten naar je Target audience te sturen moet je weten wat hun uitdagingen en doelen zijn. Om daarachter te komen maak je een Buyer persona.

Een Buyer persona is een fictioneel profiel van je ideale klant. Om een Buyer persona te creëren doe je marktonderzoek naar je bestaande klanten. Daarbij kijk je naar demografische statistieken zoals

– leeftijd
– inkomen
– opleiding
– woonplaats
– rol binnen een bedrijf
– huwelijkse staat,
– aantal kinderen

Alles wat van toepassing is voor jouw product. Daarnaast kijk je ook naar de doelen, uitdagingen en het verhaal. Ben je klaar om je Buyer personas te maken? Download dan de buyer persona toolkit.


Stap 3: Doe zoekwoorden onderzoek

Om jouw website vindbaar te maken is het belangrijk om te weten welke woorden en zinnen mensen gebruiken in zoekmachines om jouw content te vinden. Er zijn verschillende tools om te achterhalen hoeveel mensen zoeken, en hoe moeilijk het is om te ranken voor bepaalde zoekwoorden.

Stap 4: creëer waardevolle content

De kern van iedere Inbound marketingstrategie is het creëren van content. Om te bepalen wat voor content het meest effectief is voor jouw bedrijf kijk je naar je buyer personas. De content die je maakt moet je buyer personas helpen bij het oplossen van uitdagingen of bij het bereiken van hun doelen.
Content kan van alles zijn zoals: Blogs, E-books, video’s,

Je goal bij het creëren van content is om het perfecte plekje te vinden tussen wat jij wilt vertellen en wat je doelgroep wilt weten.

Stap 5: Vergoot je online zichtbaarheid

Deze stap is het moeilijkst voor veel bedrijven wanneer ze beginnen met Inbound marketing. In het vergroten van je online vindbaarheid gaat veel tijd, werk en eventueel geld zitten. Het deel van je online zichtbaarheid waar je het meest invloed op hebt is SEA. Search engine advertisement is een effectieve tool om initieel je online zichtbaarheid te vergroten. Op de lange termijn wil je dat je website op een organische manier (via zoekmachines) verkeer krijgt. Dit kan door je SEO te verbeteren.

Je content optimaliseren voor SEO kan erg overweldigend lijken. Een goed begin is om terug te gaan naar je zoekwoord onderzoek. Gebruik je zoekwoorden in je content,

  • Het schrijven van Alt-tekst voor je afbeeldingen
  • Het schrijven van duidelijke Meta beschrijving die de lezer uitnodigt om veder te lezen.
  • Het verbeteren van de navigatie op je website door middel van interne links.

New call-to-action  

Stap 6: Optimaliseer je marketing funnel.

Je marketing Funnel is een trechter die iedere potentiële lead doorloopt om uiteindelijk een klant te worden. Met behulp van je funnel kan je je content opdelen in drie categorieën.

Awareness: Content die je maakt voor de awareness stage gaat vrijwel nooit over jouw bedrijf of product en moet geschikt zijn voor lezers die je bedrijf niet kennen en misschien nog nooit van jouw product gehoord hebben. Voor content voor dit deel van de funnel kan je denken aan blogs, E-books en andere educatieve materialen.

Consideration: Content die je maakt voor de consideration stage mag iets dieper in gaan op onderwerpen besproken in de awareness stage. Leads die in consideration stage zitten overwegen de aanschaf van jouw product of het product van een concurrent. Leads in dit deel van de funnel willen in dit deel vaak vooral meer informatie. Voorbeelden van typische consideration stage content zijn: Webinars, Casestudies en video’s.

Decision: Dit is het deel van de funnel waar je content dieper in kan gaan op je product en wat jouw product speciaal maakt. Leads die in dit deel van de funnel zitten zijn bijna klaar om je product te kopen. In de decision stage zijn product demo’s of gratis een gratis proefperiode ideale content offers.

Stap 7: Analyseer je resultaten

Hoe goed of slecht je ook denkt dat je content is, er is maar één manier om echt te weten wat voor effect je content heeft. Het analyseren van resultaten. Gebruik tools zoals Google Adwords of Hubspot om te zien welke content het best presteert. Analyseer welke content de meeste kliks krijgt, op welke pagina’s lezers gemiddeld het langst blijven en welke content uiteindelijk tot de meeste leads lijdt. Gebruik deze informatie om te bepalen wat voor content je in de toekomst maakt.

Analyseer daarnaast ook je Funnel. Analyseer In welke stages je veel potentiële klanten kwijtraakt zodat je, je kan focussen op het verbeteren van dat deel van de funnel.

Beginnen met Inbound marketing kan een overweldigend proces zijn

Wil je meer weten over Inbound marketing neem dan gerust contact met ons op.

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Reacties zijn gesloten.

Zij gingen je voor