Inbound branding

Zet je merk centraal en trek de klanten aan die bij je passen

Wat onderscheidt Nike van Adidas en Heineken van Hertog Jan?  Het zijn niet de producten, want die zijn vrijwel identiek. Je loopt echt niet harder op Nike Air Zoom Pegasus dan op Adidas Solar Glide ST. En tijdens een blinde smaaktest proeft vrijwel niemand het verschil tussen de pilsners van Heineken en Hertog Jan. En als ze al een verschil proeven, dan weten ze niet welk bier het is.

Maar wat maakt ze dan toch zo verschillend?

Het antwoord is simpel: het merk

Natuurlijk vertel ik je niets nieuws, maar ik vind het belangrijk om er bij stil te staan, want je merk vormt de basis voor je (inbound) marketing strategie.

Daarom trek ik eerst nog even een oude koe uit de sloot: Simon Sinek.
Hij is de man achter de theorie van de Golden Circle:

Afbeeldingsresultaat voor golden circle simon sinek

De theorie van de Golden Circle in het kort:

WHAT Ieder bedrijf op onze planeet weet wat het doet. Het gaat daarbij om de producten of diensten die ze verkopen.

HOW Sommige bedrijven weten ook hoe ze het doen.  Het zijn de dingen die ze speciaal maken, waarmee ze zich van hun concurrenten onderscheiden.

WHY Slechts weinig organisaties weten waarom ze doen wat ze doen. Bij WHY gaat het niet om geld verdienen. Dat is het resultaat ervan. WHY is een doel, oorzaak of een geloof. Het is de reden waarom je bedrijf bestaat.

Wil je het uitgebreide verhaal (17:58 minuten)? Bekijk dan de TedTalk van Simon Sinec. Ruim 44 miljoen mensen gingen je voor…

Outside in of inside out?

De meeste bedrijven benaderen hun klanten vanuit de buitenste cirkel (WHAT) en werken zich via de HOW naar de kern, de WHY toe. Dit wordt de ‘outside in’ methode genoemd. Maar de succesvolste bedrijven beginnen bij de kern, de WHY, en werken zich zo een weg naar buiten. Dit wordt de ‘inside out’ methode genoemd. 

De WHY is dus de kern van je merk. Het is de basis waarop ieder marketingstrategie is gebouwd.

Voorbeeld: de Golden Circle van Heineken

Het WHY van Heineken is waarvoor ze het allemaal doen: mannen stimuleren om hun grenzen te verleggen en alles uit hun leven en de wereld te halen. Het HOW van het merk zie je terug in het design van de flesjes, de naam en reclames, de prijsstelling en de festivals of evenementen waar ze Heineken verkopen of juist niet. De WHAT is simpel: bier.

Bij sterke merken sluiten de WHY, HOW en WHAT logisch op elkaar aan waardoor een logisch netwerk van associaties ontstaat dat uiteindelijk de identiteit van het merk bepaalt. Alles wat je doet telt op tot ‘waarom je als bedrijf/merk op aarde bent’.

Een merk is een netwerk van associaties

Je kunt het ook anders zeggen: je merk is het gevoel dat anderen hebben over je product, dienst of bedrijf. In een markt met veel gelijkwaardige aanbieders is dit de manier om je te onderscheiden.

Branding

Branding is het vertellen van het verhaal dat laat zien wie je organisatie of merk is en wel op zo’n manier dat je een gevoelige snaar bij je doelgroep raakt. Pas je dit consistent toe, dan gaan je klanten je herkennen. En herkenning schept vertrouwen, en dat is waar mensen behoefte aan hebben.

Wil je als bedrijf een duurzame band opbouwen met je klanten, dan moet je eerst zelf duidelijk voor ogen hebben waar je bedrijf of merk voor staat. Je moet weten wie je bent. Het op de Golden Circle van Simon Sinec gebaseerde Merkkompas is een handig hulpmiddel om dat te ontdekken.

Het Merkkompas biedt de bouwstenen voor je merk en geeft richting aan je branding

MerkKompas Idos
Voorbeeld: het MerkKompas van Idos Interieurs

In het MerkKompas leg je vast waar je voor staat en hoe je de dingen doet die je doet. Met een goed merkkompas maak je uiteindelijk makkelijker keuzes en bouw je consistent aan de koers en uitstraling van je merk. Het voorkomt een hele hoop interne discussies en geeft richting aan je bedrijf.

Wil je weten hoe het Merkkompas precies werkt, lees dan deze blog:

Je merk is de basis voor je marketingstrategie

Zoals hiervoor al werd aangegeven, is je merk de basis voor je (inbound) marketingstrategie. En als het goed is leveren je al marketingactiviteiten een bijdrage aan de merkbeleving: de manier waarop klanten tegen je aankijken.

Marketing is er in vele soorten en maten: outbound marketing, inbound marketing en content marketing. Hoe en of je deze technieken effectief kunt inzetten, is afhankelijk van je situatie, je doelstellingen en doelgroep.

New call-to-action

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende marketingtechnieken?

> Outbound marketing

Outbound marketing maakt gebruik van betaalde on- en offline mediakanalen om de marketingboodschap bij de klant te krijgen. Denk aan tools als telemarketing, TV- en radioreclame, krantenadvertenties en direct mail. In feite werkt het zo, dat degene die er het meeste geld in stopt, de meeste aandacht genereert. Wat overigens nog niets over de impact zegt. Omdat we steeds meer prikkels te verwerken krijgen sluiten we ons er ook steeds meer voor af. Daarom neemt de effectiviteit van outbound gestaag af.

> Inbound marketing

Bij inbound marketing voorzie je potentiële klanten van een antwoord op hun vragen. Het initiatief – de zoekvraag – ligt bij de klant. Als jij ze via je website van relevante informatie voorziet gaan ze je zien en waarderen als de expert of vraagbaak binnen je vakgebied. Vonden ze je kennis, tips en info handig, relevant en zinvol, dan zullen ze je vertrouwen en blijven volgen. Zo ben je op het moment dat ze zaken willen doen top of mind. Zo maak je van anonieme bezoekers op je site waardevolle leads en uiteindelijk klanten die heel bewust voor jou kiezen.

Bij inbound marketing onderscheiden we 4 fases: Attract, Convert, Close en Delight. In de inforgrafic hieronder zie je welke middelen je in de verschillende fases kunt inzetten.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Meer weten over inbound marketing? Bekijk hier het inbound marketing dossier.

Inbound marketing vs outbound marketing

Schreeuw je bij outbound marketing van de daken dat je voor die of dienst/product bij jou moet zijn (push strategie), bij inbound marketing verleid je mensen om bij jou langs te komen (pull strategie).

Bij outbound marketing gebruik je een roeptoeter, bij inbound marketing een

Inbound marketing en outbound marketing sluiten elkaar niet uit. Je kunt beide technieken heel effectief naast elkaar inzetten. Outbound kan je bijvoorbeeld helpen om je content bij je doelgroep onder de aandacht te brengen.  Je meer weten over inbound marketing en hoe het zich verhoudt tot outbound marketing, lees dan hier verder

Inbound marketing iets voor jou?

Inbound marketing is niet geschikt voor ieder bedrijf. Er is een aantal randvoorwaarden waaraan je bedrijf en product of dienst moeten voldoen om inbound marketing succesvol in te kunnen zetten. Zo is het bij uitstek geschikt voor de business to business markt waarbij de klant zich voor grote uitgaven uitgebreid online oriënteert alvorens een keuze te maken. Waar je verder aan moet voldoen lees je in deze blog

> Contentmarketing

Met contentmarketing verover je de harten van je potentiële klanten. Je bouwt aan vertrouwen, aan een relatie. Bijvoorbeeld door ze met een serie blogs, een white paper/e-book of een mailflow van waardevolle informatie te voorzien. Als je alles goed doet maak je content die de klant echt helpt, in het juiste format, via het juiste kanaal, op het juiste moment. 

Relatie inbound marketing en contentmarketing

Bij inbound marketing draait het om conversie: je gebruikt de relatie die je via contentmarketing met je potentiële klanten hebt opgebouwd om ze iets te verkopen. Het is gericht op het begeleiden van een doelgroep door de verschillende fases van de klantreis. Dus:

Met contentmarketing verover je de harten van je potentiële klanten, met inbound marketing begeleid je ze in hun aankoopproces.

Je kunt dus wel zeggen dat content marketing de motor is van inbound marketing: de relatie die je met contentmarketing opbouwt met een doelgroep, verzilver je met inbound marketing.

Wil je meer weten over contentmarketing en hoe je het succesvol inzet, lees dan deze blog

Wil je echt diep in de wereld van contentmarketing duiken, dan moet je de CONTENTBIJBEL van Cor Hospes lezen. Hij legt uit hoe je als merk zorgt voor verhalen met eeuwigheidswaarde. Lekker leesvoer met veel praktijkvoorbeelden voor net geen 30 euro bij Bol.com. En ja, uit 2014, maar nog steeds actueel en inspirerend. Het kan.

Maar wat is inbound branding dan?

Goed, nu we weten wat outbound en inbound marketing en contentmarketing is, wordt het tijd om te bekijken wat inbound branding is.

Een definitie van inbound branding

Inbound branding is een marketingstrategie die erop is gericht om vanuit de visie en beleving van je merk content te creëren die waardevol is voor je doelgroep, die je als het ware naar je toe trekt in een vorm en taal die uniek en onderscheidend is.

Een voorbeeld uit onze eigen praktijk kan dit verduidelijken:

De WHY voor leasemaatschappij WagenPlan is dat zij hun klanten helpen om meer rendement uit mobiliteit te halen. Hun WHAT is dat ze verder kijken dan leaseauto’s alleen.

De inbound campagnes die wij voor WagenPlan maken, werken deze propositie uit. Met blogs, nieuwsbrieven en e-books informeren wij hun (potentiële) klanten over duurzaamheid (compensatie CO2-uitstoot, elektrisch rijden, etc.), medewerkerstevredenheid, toekomstbestendig wagenparkbeheer en mobiliteitsbudgetten. Allemaal factoren waarmee je meer rendement uit mobiliteit kunt halen.

Door de doelgroep zo te informeren, vergroot je de relevantie van je merk voor hen. WagenPlan is daarin bijzonder geloofwaardig omdat ze al jarenlang communiceren vanuit hun WHY. Ze worden erkend als autoriteit op het vlak van duurzame mobiliteit waardoor hun online zichtbaarheid vergroot en nieuwe klanten hen weten te vinden.

Wat is de waarde van je merk binnen je inbound marketingstrategie?

Dat is de vraag waarmee we deze longread begonnen. Het antwoord is inmiddels ook duidelijk: je merk is de basis waarop je je inbound marketingstrategie bouwt. Terwijl je met inbound marketingtechnieken je boodschap voortdurend  aan kunt scherpen om zo de relevantie van je merk voor je doelgroep heel gericht te vergroten. Je merk is dus onmisbaar binnen je inbound marketingstrategie terwijl het omgekeerde ook het geval is.

Ook onmisbaar: goede inbound marketingsoftware

Wil je als bedrijf op een gestructureerde en uniforme wijze een digitale strategie uitvoeren, dan heb je een goed inbound marketingsoftwarepakket nodig. Er zijn verschillende aanbieders op de markt waarvan Hubspot het meest complete en gebruiksvriendelijke pakket biedt.

HubSpot is een online platform met alle tools voor een optimale klantbeleving. HubSpot werkt volledig volgens de inbound strategie. De klant staat centraal: welke informatie heeft de klant op welk moment nodig en hoe kun je de klant het beste helpen?

inbound marketing model flywheel

Met de inbound software van HubSpot:

  • Trek je bezoekers naar je site
  • Verander je die bezoekers in leads
  • Maak je klanten van leads
  • Worden klanten ambassadeurs van je bedrijf of merk

Met HubSpot maak je een groeidiamantje van je site en geef je je inbound branding een boost. HubSpot is de thoughtleader over wat zij ‘Growth Driven Design‘ noemen: constant je website verbeteren om meer passende bezoekers en daarmee ook meer klanten aan te trekken.

Met HubSpot heb je de tools in handen om in te haken op de verschillende fases van het aankoopproces van de klant. Met het doel om een goede relatie te bouwen met als resultaat waardevolle leads.

Ben je benieuwd wat HubSpot voor je bedrijf kan doen?

Neem gerust contact met ons op. Dan leggen wij het je haarfijn uit in een persoonlijk gesprek met demo.

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor